Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 19 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Homofobní obtěžování na základní škole z pohledu agresora a jeho oběti
Šerák, Viktor ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Kadlecová, Eva (oponent)
Homofobní obtěžování na základní škole z pohledu agresora a jeho oběti. Cílem práce bylo zjistit, jaké faktory se podílejí na způsobu, jakým protagonisté homofobního obtěžování prožívají tyto interakce a jak na ně nahlížejí. Zkoumány byly i související otázky, zahrnující mj. vliv homofobního obtěžování na třídní klima a třídního klima na homofobní obtěžování. Na téma se dívám z pohledu sociální psychologie, pedagogické psychologie a genderové problematiky. Konkrétně řeším otázky třídní skupiny a klimatu v ní panujícím, dále pak šikanu, která je součástí homofobního obtěžování a také přímo homofobií.
Žena jako protivník: manifestace sexismu v časopise Maxim
Viktorinová, Lucie ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Kepplová, Zuzana (oponent)
Základní výzkumnou otázkou této práce je, zda je sexismus běžnou součástí života v naší společnosti, jak se sexismus jeví v jejím veřejném diskurzu a jak mohu identifikovat sexistické jevy. Odpověď na tyto otázky práce zakotvuje v teoriích radikálního feminismu druhé feministické vlny, v aktuálních teoriích sexismu a patriarchátu, v aktuálních teoriích o lifestylových časopisech pro muže a v empirickém výzkumu. Teorie radikálního feminismu vymezují projevy sexismu. Aktuální teorie sexismu odhalují strategie ventilace sexismu. Empirický výzkum pak zahrnuje analýzu českého lifestylového časopisu pro muže Maxim, respektive 23 článků z celého jeho ročníku 2012. Jako základní výzkumná metoda byla zvolena metoda kódování podle Strausse a Corbin. V rámci selektivního kódování na základě této metody byla identifikována centrální kategorie nazvaná Žena jako protivník. Zároveň byly vymezeny její vlastnosti a dimenzionální škály v podobě různorodých strategií sexismu. Klíčová slova Sexismus, gender, genderový řád, diskurz, patriarchát, časopisy životního stylu pro muže, Maxim, ironie, axiální a slektivní kódování.
Síla ideologie: Selektivní konstrukty Graye a Grubera
Rottenbornová, Zdeňka ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Kobová, Ĺubica (oponent)
Diplomová práce se zabývá analýzou dvou pop-psychologických příruček zaměřených na téma vztahů mezi muži a ženami. Konkrétně se jedná o publikace amerického psychologa J. Graye "Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše" a český ekvivalent "Proč ženy muže nechápou" od D. Grubera. Základní výzkumnou otázkou práce je, jak jsou v pop-psychologické literatuře konstruovány genderové stereotypy a jakými mechanismy jsou ukotvovány. Teoretickým východiskem je jak vliv pop-psychologie na čtenářstvo, tak i představení základních konceptů především ve vztahu ke genderu jako analytické kategorii, genderovému řádu, genderovým stereotypům a mechanismům konstruování a udržování maskulinity a feminity. Empirický výzkum představuje kvalitativní obsahovou analýzu a diskurzivní analýzu knihy "Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše" v komparaci s českým titulem "Proč ženy muže nechápou". Zaměřili jsme se především na to, jak autoři publikací pracují s genderovými stereotypy o mužích a ženách a jak dochází ke konstruování zdánlivě věčných a univerzálních binárních genderových reprezentací.
Postoj vyučujících k genderově atypickým dětem
Klimešová, Hana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Moje diplomová práce se věnuje tomu, jakým způsobem přistupují vyučující na druhém stupni základních škol k dívkám a chlapcům, kteří jsou genderově atypičtí. Tedy k dětem, kteří nesplňují představu "správné" dívky či "správného" chlapce z hlediska genderového řádu společnosti a nějakým způsobem se těmto představám vymykají (v rovině osobnostní, vzhledové či behaviorální). Ve výzkumu se zajímám o zkušenost vyučujících s těmito dětmi, o charakteristiky, jenž jsou podle nich genderově atypické, jak tyto děti podle nich přijímá kolektiv či učitelský sbor, apod., avšak podstatou mého zkoumání je zjistit, jaký postoj vůči těmto dětem učitelé a učitelky zaujímají a co jej ovlivňuje. Z výsledků výzkumu pak vyplývá, že existuje určitá typologie postojů vyučujících k genderově atypickým dětem, přičemž jednotlivé postoje vyučujících jsou ovlivňovány mnoha faktory. Faktor, který se ukázal jako nejdůležitější, protože významně ovlivňuje to, zda se bude jedna spíše o pozitivní či negativní přijetí dítěte, je to, zda projevy atypického dítěte narušují či znesnadňují vyučování a práci vyučujícího, nikoliv pouhá skutečnost, že je dítě genderově atypické. Tato práce je tvořena dvěma částmi: teoretickou a empirickou. V teoretické části se zabývám informacemi, které jsou základem pro můj výzkum a v rámci celé práce z...
Postavení chlapců s nemaskulinními charakteristikami v žákovském kolektivu
Klimešová, Hana ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Kadlecová, Eva (oponent)
Moje bakalářská práce se zabývá postavením chlapců s nemaskulinními charakteristikami (osobnostními, behaviorálními a vzhledovými) v žákovském kolektivu. Konkrétně tím, jak se spolužáci, spolužačky a vyučující chovají k těmto chlapcům, jak jsou kolektivem přijímáni a také jak sami tito chlapci své postavení v kolektivu prožívají. Ve výzkumu jsem zjistila, že žákovské kolektivy vyčleňují chlapce nedodržující genderovou roli, přičemž hodnocení těchto jedinců žáky/žákyněmi je ovlivněno společenskými normami maskulinity a také normami třídními. Nemaskulinní chlapci se vzhledem ke svému vyčlenění ve třídních kolektivech necítí spokojení a šťastní. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a empirické. Teoretická část poskytuje základní informace, jež se týkají genderové problematiky. Konkrétně se jedná o tři kapitoly. V jedné prezentuji poznatky týkající se základních termínů užívaných v genderové literatuře, jakými jsou genderový řád, maskulinita a femininita, a vývoj genderové identity. Další kapitola se věnuje nedodržování genderových rolí ze strany chlapců a možným reakcím ze strany společnosti na tuto situaci. Třetí kapitola se zabývá charakterem školní třídy jako sociální skupiny a vlivem školy na žáky a žákyně z genderového hlediska. V empirické části se věnuji výzkumu, který má podobu...
‚Jiné světy' žen Jazzové sekce v období tzv. normalizace
Hynková, Martina ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Oates - Indruchová, Libora (oponent)
MARTINA HYNKOVÁ: ‚JINÉ SVĚTY' ŽEN JAZZOVÉ SEKCE V OBDOBÍ TZV. NORMALIZACE ABSTRAKT V diplomové práci se zabývám fenoménem Jazzová sekce, zájmovou organizací, která sdružovala na základě dobrovolnosti širokou jazzovou obec a aktivně působila v letech 1971 - 1986. Konkrétně si kladu za cíl rozkrýt proměnu a dynamiku činností a rolí členek Jazzové sekce, a to za pomoci zodpovězení výzkumné otázky: Jaké strategie pře/žití volily členky Jazzové sekce v období tzv. normalizace? Výzkumnou metodou se mi stala biografická metoda, kdy jsem uskutečnila a analyzovala šest rozhovorů s bývalými členkami Jazzové sekce, které jsem získala epizodickým narativním interview. Výzkumem jsem odkryla strategie pře/žití v období tzv. normalizace v podobě vstupu do společenství Jazzové sekce, vykonávanými činnostmi pro její fungování, výjezdy do zahraničí za kulturními událostmi, spojení s disentem a žití ve dvou světech. Vytvářené jiné světy členek Jazzové sekce se tak staly strategií pře/žití samy o sobě.
Projevy antifeminismu v současném učení římskokatolické církve
Langhammerová, Gabriela ; Kobová, Ĺubica (vedoucí práce) ; Knotková - Čapková, Blanka (oponent)
Diplomová práce Antifeminismus v současném učení římskokatolické církve zkoumá mechanismy, které utvářejí identitu ženy v římskokatolickém učení. Ta je výchozím bodem pro následné vytvoření genderového řádu, tedy způsobu vztahu muže a ženy, ve kterém je žena muži podřízena. Pro podporu podřízeného postavení ženy implementovala římskokatolická teologie do svého učení teorii komplementarity. Tato nerovnost je základem pro genderově podmíněné násilí. Feministické hnutí a feministická teologie s Mary Daly v čele přinesly v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století nové analytické nástroje k pochopení fungování společenských mechanismů, které vedou k podřízenosti ženy. Těmito nástroji jsou zejména feministická kritika a perspektiva, kritika mocenských vztahů a androcentrismu a principy vzniku ženské identity, tedy analýza toho, "kdo je žena." Istanbulská úmluva se svojí perspektivou, která odmítá nerovnost, prosazuje kritiku mocenských vztahů a označuje násilí na ženách jako genderově podmíněné, se tematicky i myšlenkově shoduje s metodami i cíli jak feministického hnutí tak demokratických principů. Zejména se s nimi shoduje v otázce genderově podmíněného násilí, které jsou Istanbulskou úmluvou shodně formulovány jako strukturální problém. Římskokatolická církev přijetí Istanbulské úmluvy odmítá a...
Československý disent z genderové perspektivy
Bicanová, Jana ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Teichmanová, Klaudia (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na genderový režim disidentského prostředí a s ním souvisejícího genderového řádu celé socialistické společnosti, přičemž osvětluje genderové vztahy v disentu a zároveň klade důraz na výskyt projevů solidarity či naopak homosociální reprodukce mezi disidenty a disidentkami. Záměrem práce je prozkoumat jak souvisí polistopadové kariéry vybraných žen se způsobem a chápáním, jak se zapojily v disentu. Využívá k tomu sekundární analýzu dvou typů rozhovorů se sedmi bývalými disidentkami založenou na pěti kategoriích inspirovaných tezí Hany Havelkové o hybridním tradicionalisticko-komunistickém modelu kariérní ženy v kombinaci s rozborem odborné literatury zabývající se obecnějšími genderovými teoriemi i přístupy specificky zaměřenými na socialistickou společnost. Závěry práce jsou ve formě hypotéz navržených k uskutečnění výzkumů, které je mohou za pomoci jiné metodologie ověřit. Mezi stěžejní hypotézy patří, že bývalé disidentky po roce 1989 neustoupily ze svých "dobytých pozic", ale naopak pokračovaly v úsilí, které už během disentu považovaly za nejpřínosnější.
Obsahová analýza časopisu Mobility z genderové perspektivy
Spěšný, Miroslav ; Sokolová, Věra (vedoucí práce) ; Havelková, Hana (oponent)
Tato práce se zaměřuje na genderovou analýzu obsahů na titulních stranách časopisu Mobility, s důrazem na identifikaci způsobů zobrazování mužů a žen v těchto mediálních sděleních. Časopis vycházel v letech 1999 až 2011 každý měsíc a tato práce obsahuje analýzu celého vzorku, kdy se pokouší zachytit zajímavý vývoj v těchto prezentacích. V teoretické části se práce věnuje médiím ve spojitosti s genderovou teorií a mocí, kterou média ve společnosti mají. Dále jsou zde popsány teoretické práce a teorie, které se zabývají prezentacemi genderu v reklamě (Goffman, Sztompka, Indruchová, Mulvey). Analytická část se zaměřuje na porovnávání těchto teoretických prací s analyzovaným vzorkem a popsání jednotlivých kategorií, které tato analýza zachytila. Práce se dále zaměřuje na identifikaci specifických rysů, které jsou zaznamenány v daném období vydávání časopisu a na způsoby prezentace patriarchálního diskurzu v obrazech časopisu, který, jak sám praví, je určen pro všechny. Analýza souboru titulních stran objevuje stereotypní zobrazování žen, kdy jsou zobrazeny v pasivních a podřízených rolích, kdy je důraz kladen především na jejich krásu a sexualitu. Naproti tomu tam, kde jsou v analyzovaném souboru vyobrazeni muži, zaujímají tyto prezentace role, které mají moc a jsou aktivní při podmaňování okolí. V...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 19 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.